ul. Szkolna 1, 26-008 Górno, tel. 41 302 30 02, NIP 657-23-21-010
PUNKTOWY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIA
W SZKOLE PODSTAWOWEJ W GÓRNIE (DLA KL. IV - VIII)
§ 1. Zasady ogólne
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r, nr 83; poz. 562) oraz Statutu Szkoły ustala się następujące zasady oceniania ucznia w Szkole Podstawowej w Górnie:
1. Ocenianie zachowania przeprowadza się w systemie punktowym i polega na przyznawaniu punktów dodatnich i ujemnych przez cały semestr. Otrzymanie określonej liczby punktów odpowiada ocenie:
- wzorowe 380 pkt. i powyżej
- bardzo dobre 300 – 379 pkt.
- dobre 200 – 299 pkt.
- poprawne 100 – 199 pkt.
- nieodpowiednie 20 – 99 pkt.
- naganne poniżej 19 pkt.
przy czym
- Oceny wzorowej nie może uzyskać uczeń, który w semestrze posiada na koncie 20 pkt. ujemnych.
- Uczeń posiadający w semestrze 30 pkt. ujemnych nie może mieć zachowania bardzo dobrego.
- Uczeń posiadający w semestrze 50 pkt. ujemnych nie może mieć zachowania dobrego.
- Na początku każdego semestru uczeń otrzymuje 200 punktów, co jest równowartością oceny dobrej z zachowania. W ciągu danego semestru swoim zachowaniem, uczeń przyczynia się do zwiększenia lub zmniejszenia liczby punktów, a tym samym uzyskania odpowiedniej oceny zachowania.
- Roczną ocenę z zachowania ustala się biorąc pod uwagę średnią arytmetyczną punktów uzyskanych w obu semestrach.
- Ocenę wystawia wychowawca klasy dwa razy w ciągu roku szkolnego – na koniec I semestru i na koniec roku szkolnego.
- Uczeń zdobywa dodatnie punkty podejmując działania określone w § 2 jako zachowania pozytywne, a punkty ujemne, gdy prezentuje zachowania określone w § 2 jako zachowania negatywne.
- Ocenę klasyfikacyjną z zachowania ustala się zwracając szczególną uwagę na:
- stosunek ucznia do wykonywania obowiązków szkolnych
- dbałość o piękno mowy ojczystej
- udział ucznia w konkursach
- zaangażowanie ucznia w aktywną pracę na rzecz szkoły lub klasy
- okazywanie szacunku uczniom, nauczycielom, wszystkim pracownikom szkoły i innym osobom
- szanowanie mienia szkoły
- dbanie o bezpieczeństwo swoje i innych
- Najważniejszym kryterium oceny zachowania jest liczba punktów zdobytych przez ucznia zgodnie z zasadami zawartymi w § 3 tego regulaminu. Wychowawca klasy dysponuje dodatkową pulą punktów dodatnich (maksymalnie 20 punktów dla ucznia), którą może przydzielić w uzasadnionych przypadkach raz w semestrze.
- Zarówno dodatnie, jak i ujemne punkty są wpisywane przez nauczycieli do zeszytu uwag. Każdy wpis powinien zawierać następujące elementy: datę, liczbę punktów, krótką informację za co przyznano punkty, podpis nauczyciela.
- Wychowawca klasy systematycznie zlicza punkty uzyskane przez ucznia i informowania go (w miesiącach: X, XII, III, V oraz przy wystawianiu oceny z zachowania) o ich ilości.
- Wychowawca informuje rodziców o zdobytej przez ucznia ilości punktów na wywiadówkach.
- Zadaniem każdego wychowawcy jest powiadomienie rodziców w trakcie pierwszego zebrania oraz uczniów swojej klasy na lekcji wychowawczej o zasadach funkcjonowania Punktowego Systemu Oceniania Zachowania w Zespole Szkół w Górnie.
- Na miesiąc przed śródrocznym lub rocznym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca jest zobowiązany do powiadomienia rodziców (prawnych opiekunów ucznia) o przewidywanej ocenie nieodpowiedniej lub nagannej z zachowania.
§ 2. Szczegółowa punktacja za działania ucznia.
ZACHOWANIA POZYTYWNE, w których uczeń może zdobyć punkty dodatnie za: |
||||
L.p. |
Działanie |
Ilość punktów |
||
1. |
Stuprocentowa frekwencja w miesiącu na zajęciach dydaktycznych. (raz w miesiącu) |
10 |
||
2. |
Systematyczny udział w kołach zainteresowań, zajęciach wyrównawczych, zajęciach dodatkowych. (raz w semestrze) |
10-25 |
||
3. |
Wypełnianie obowiązków w samorządzie klasowym, organizacjach szkolnych. (raz w semestrze) |
10 |
||
4. |
Wypełnianie obowiązków w samorządzie szkolnym. (raz w semestrze) |
20 |
||
5. |
Pełnienie funkcji w poczcie sztandarowym. (raz w semestrze) |
10 |
||
6. |
Okolicznościowe reprezentowanie szkoły poza jej murami. |
10 |
||
7. |
Podejmowanie działań na rzecz klasy i szkoły. |
5-10 |
||
8. |
Udział w konkursach przedmiotowych i wiedzowych:
|
Etap szkolny:
|
Udział |
10 |
Awans/miejsca 1-3 |
5 |
|||
Etap gminny:
|
Udział |
15 |
||
Awans/miejsca 1-3 |
5 |
|||
Etap powiatowy: |
Udział |
20 |
||
Awans/miejsca 1-3 |
10 |
|||
Etap wojewódzki:
|
Udział |
30 |
||
Laureat/awans/miejsca 1-3 |
20 |
|||
Etap ogólnopolski: |
Udział |
40 |
||
Laureat/miejsca 1-3 |
10 |
|||
9. |
Udział w konkursach artystycznych i innych:
|
Etap szkolny:
|
Udział Awans/miejsca 1-3 |
10 5 |
Etap gminny: |
Udział Awans/miejsca 1-3 |
15 5 |
||
Etap rejonowy: |
Udział Awans/miejsca 1-3 |
20 10 |
||
Etap wojewódzki: |
Udział Awans/miejsca 1-3 |
25 10 |
||
|
Etap ogólnopolski: |
Udział Miejsca 1-5 |
30 10 |
|
10. |
Udział w zawodach sportowych: |
Etap szkolny: |
Udział Awans/miejsca 1-3 |
10 5 |
Etap gminny: |
Udział Awans/miejsca 1-3 |
15 5 |
||
Etap powiatowy: |
Udział Awans/miejsca 1-3 |
20 10 |
||
Etap wojewódzki: |
Udział Miejsca 1-3 |
25 10 |
||
Etap międzywojewódzki: Etap ogólnopolski: |
Udział Miejsca 1-3 |
30 10 |
||
11. |
Udział w akcjach charytatywnych w organizacjach pożytku publicznego. |
15 |
||
12. |
Praca na rzecz innych, działalność charytatywna. |
5 |
||
13. |
Udział w realizacji projektu edukacyjnego. |
5-20 |
||
14. |
Praca na rzecz szkoły, np.: pomoc w bibliotece, wykonanie pomocy naukowej (jeżeli uczeń nie otrzymał za to oceny), prace porządkowe, giełdy ciast, pomoc w przygotowaniu uroczystości szkolnych, ustawianie sprzętu, ukwiecenie sali, itp. |
5-10 |
||
15. |
Udział w uroczystości szkolnej , np.: rola w przedstawieniu |
10-20 |
||
16. |
Uzyskanie średniej ocen powyżej 4,50. (raz w semestrze) |
20 |
||
17. |
Uzyskanie średniej ocen powyżej 4,75. (raz w semestrze) |
40 |
||
18. |
Premia za brak punktacji ujemnej. (raz w semestrze) |
10 |
||
19. |
Zbiórka surowców wtórnych- makulatura. (5 kg) |
5 (nie więcej niż 15 w semestrze) |
||
20. |
Zbiórka surowców wtórnych- nakrętki. (200 sztuk) |
5 (nie więcej niż 15 w semestrze) |
||
21. |
Wzorowe czytelnictwo (3 najlepsze wyniki w klasie) |
15 |
ZACHOWANIE NEGATYWNE, w których uczeń może zdobyć punkty ujemne za: |
|||
Lp |
Działanie |
Ilość punktów |
|
1. |
Przeszkadzanie na lekcji. |
5 |
|
2. |
Nieprzestrzeganie i niewykonywanie poleceń nauczycieli. |
5 |
|
3. |
Jedzenie i picie na lekcji, żucie gumy. |
5 |
|
4. |
Wulgarne słownictwo. |
5-10 |
|
5. |
Zaśmiecanie otoczenia. |
5 |
|
6. |
Aroganckie zachowanie (niewłaściwe komentarze, gesty, niewłaściwa postawa ciała w kontaktach międzyludzkich) |
5-10 |
|
7. |
Umyślne niszczenie mienia szkoły, zabrudzenie np. stolików lekcyjnych, krzeseł itp. |
20 |
|
8. |
Umyślne zniszczenie cudzej własności. |
20 |
|
9. |
Strój oraz wygląd niezgodny z ustaleniami szkoły, np. brak stroju galowego, brak zmiennego obuwia, noszenie w szkole czapki, kaptura, przynoszenie kurtek na zajęcia edukacyjne. |
5 |
|
10. |
Okłamywanie nauczyciela lub innego pracownika szkoły. Ściąganie. |
10 |
|
11. |
Fałszowanie dokumentów, usprawiedliwień, niszczenie dokumentów. |
10 |
|
12. |
Samowolne wychodzenie poza teren szkoły w czasie przerw lub lekcji, oraz samowolne oddalanie się od grupy w czasie zorganizowanego wyjścia. |
5-15 |
|
13. |
Używanie telefonów komórkowych, sprzętu grającego i nagrywającego na terenie szkoły. |
10 |
|
14. |
Niewywiązywanie się z podjętych zobowiązań, np. nieprzychodzenie na poprawy sprawdzianów, dodatkowe obowiązkowe zajęcia, projekty. |
10 |
|
15. |
Uczestniczenie w sytuacjach lub stwarzanie sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu, zastraszanie, naśmiewanie się, szydzenie, obmawianie, przemoc psychiczna i fizyczna, agresja. |
10-50 |
|
16. |
Wnoszenie na teren szkoły przedmiotów zagrażających zdrowiu i życiu oraz ich używanie. |
30 |
|
17. |
Picie alkoholu, palenie papierosów, zażywanie narkotyków. |
30 |
|
18. |
Wyłudzanie pieniędzy, towarzyszenie w wyłudzaniu pieniędzy lub stwarzanie okoliczności sprzyjających wyłudzaniu pieniędzy. |
30 |
|
19. |
Kradzież. |
30 |
|
20. |
Przejawy zachowań nieakceptowanych społecznie, które naruszają wolność człowieka i jego dobra osobiste: nagrywanie filmów, publikowanie na stronach www – bez zgody zainteresowanego – zdjęć, filmów, oczernianie, wyzywanie (maile, listy, sms-y), podburzanie do negatywnych zachowań, komentarze na portalach społecznościowych, itp. |
10-30 |
|
21. |
Przebywanie w miejscach niedozwolonych. |
5 |
|
22. |
Nieusprawiedliwione spóźnienia (każda godzina). |
2 |
|
23. |
Nieusprawiedliwione nieobecności, ucieczki: |
1 godzina |
5 |
cały dzień, |
15 |
||
24. |
Brak zeszytu do kontaktu z rodzicami lub podpisu rodzica. |
5 |
|
25. |
Notoryczne nieprzygotowywanie do zajęć (brak zeszytu, podręcznika, przyborów szkolnych, stroju gimnastycznego) |
5 |
|
26. |
Niegodne i niewłaściwe zachowywanie się poza szkołą. |
5-50 |
§ 3 Postanowienia końcowe
- W uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna na posiedzeniu klasyfikacyjnym może, poprzez głosowanie, podjąć decyzję o:
- podwyższeniu oceny z zachowania;
- obniżeniu oceny do nieodpowiedniej lub nagannej, bez zachowania wymogu określonego w §1 pkt. 12
-
Punktowy System Oceniania Zachowania ucznia jest do wglądu nauczycieli, uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) na stronie internetowej szkoły, w bibliotece szkolnej
i pokoju nauczycielskim.
PUNKTOWY SYSTEM OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIA W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRNIE (KL. IV-VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ, KL. I-III GIMNAZJUM)
§ 1. Zasady ogólne:
Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 roku
w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. nr 83; poz. 562) oraz Statutu Szkoły ustala się następujące zasady oceniania ucznia w Zespole Szkół
w Górnie: