Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1.1.Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Górnie
(…) określają między innymi:
1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem placówki lub
organizatora, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
2) zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub
posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
3) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia
przestępstwa na szkodę małoletniego (…);
4) wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności
zachowania niedozwolone;
5) zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
6) procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet
oraz utrwalonymi w innej formie (…).
Rozdział 2
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a personelem szkoły, a w
szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich
2
§ 4.1.Pracownicy Szkoły posiadają odpowiednią wiedzę i w ramach wykonywanych
obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci (…).
§ 5. Pracownicy i współpracownicy Szkoły (…):
1) tworzą w Szkole kulturę otwartości i wzajemnej odpowiedzialności sprzyjającej
zgłaszaniu i omawianiu wszelkich zagadnień i problemów dotyczących ochrony dzieci.
§ 6.2 Pracownicy i współpracownicy nie kontaktują się prywatnymi kanałami komunikacji z
dziećmi bez wiedzy ich opiekunów prawnych.
3. W szczególności pracownicy i współpracownicy nie prowadzą z dziećmi prywatnych
rozmów z wykorzystaniem mediów społecznościowych.
4. Pracownicy i współpracownicy mogą prowadzić z dziećmi korespondencję grupową na
tematy związane z działalnością Szkoły, o ile we wspólnej rozmowie uczestniczy co najmniej
jeden inny pracownik/współpracownik oraz rodzic/opiekun prawny dziecka.
5. W przypadku rozpoczęcia prywatnej rozmowy z wykorzystaniem mediów
społecznościowych przez samo dziecko pracownik/współpracownik nie kontynuuje rozmowy
i poleca dziecku zgłoszenie się do niej/niego w miejscu wykonywania obowiązków
służbowych lub z wykorzystaniem służbowych kanałów komunikacji zdalnej.
Rozdział 3
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia
krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego
§ 8.4 Każda informacja dotycząca podejrzenia krzywdzenia dziecka traktowana jest poważnie
i wyjaśniana jest bez względu na to, czy pochodzi od dziecka /opiekuna/, pracownika, osoby
dorosłej profesjonalisty oraz bez względu na to, czy dotyczy podejrzenia krzywdzenia ze
strony innego dziecka, opiekuna dziecka, czy też pracownika bądź współpracownika Szkoły.
5. W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa lub zagrożenia dobra dziecka
pracownicy/współpracownicy Szkoły podejmują niezwłocznie interwencję.
§ 13.1. Pracownicy i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych
podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do
zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym
instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział 7
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających
małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
§ 23.1. Osobami odpowiedzialnymi za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających
małoletniemu są dyrektor i zastępca dyrektora.
2. Osobami odpowiedzialnymi za udzielenie małoletniemu wsparcia są:
1) dyrektor;
2) zastępca dyrektora;
3) pedagog szkolny;
4) pedagog specjalny;
3
5) psycholog;
6) nauczyciel wychowawca.
3. W przypadku uzyskania informacji lub zauważenia przez pracownika, że dziecko jest
krzywdzone, pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i zgłoszenia tego faktu
dyrektorowi.
4. Każde uzasadnione podejrzenie powinno być zgłoszone.
5. Uzasadnione podejrzenie jest podstawą do podjęcia interwencji, a pracownik ma
obowiązek podjęcia interwencji zawsze w przypadku:
1) podejrzenia krzywdzenia dziecka na podstawie jego obserwacji;
2) gdy dziecko ujawniło doświadczenia krzywdzenia;
3) gdy inna osoba (dorosła lub dziecko) zgłosiła fakt krzywdzenia dziecka.
7. Dyrektor wzywa rodziców dziecka, co do którego powziął informacje o możliwości
krzywdzenia, i informuje ich o sytuacji dziecka.
8. W sytuacjach szczególnych dyrektor może powołać zespół interwencyjny, w skład którego
wchodzą osoby mogące mieć wiedzę o sytuacji dziecka oraz mają możliwości wsparcia i
zapewnienia bezpieczeństwa dziecku. W skład zespołu mogą także wchodzić osoby spoza
placówki, które mogą pomóc dziecku.
Rozdział 9
Wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności
zachowania niedozwolone
§ 25.1. Określa się procedury postępowania w sytuacjach zachowania agresywnego ze strony
uczniów, do których należą:
1) bójki;
2) stworzenie zagrożenia dla życia i zdrowia własnego i innych;
3) posiadanie niebezpiecznych przedmiotów (środki pirotechniczne, łańcuchy, noże,
zapalniczki, kije itp.), używanie ognia na terenie szkoły, posiadanie niebezpiecznych
substancji;
4) wulgarne zachowanie, lekceważący i arogancki stosunek do uczniów i pracowników
szkoły;
5) nierespektowanie zarządzeń obowiązujących w szkole;
6) wymuszenie, zastraszenie, podżeganie do bójek, wyzywanie;
7) dewastowanie mienia szkolnego i cudzej własności.
2. W każdym przypadku, gdy uczeń jest świadkiem wypadku, pobicia, agresywnego
zachowania bądź innego zdarzenia sprzecznego z normami i zasadami obowiązującymi na
terenie szkoły, natychmiast zgłasza zaistnienie zdarzenia informując o nim najbliżej
znajdującą się osobę dorosłą:
1) pedagogicznego pracownika Szkoły: nauczyciela, wychowawcę, pedagoga szkolnego,
pedagoga specjalnego, psychologa;
2) w przypadku braku możliwości z pkt. 1) – pracownika niepedagogicznego Szkoły;
3) dyrektora lub wicedyrektora Szkoły.
4
3. W sytuacjach, o których mowa w ust.1, uczeń ma obowiązek podporządkować się do
poleceń wszystkich pracowników Szkoły.
4. W przypadku krzywdzenia ucznia przez inne dziecko na terenie szkoły pracownik Szkoły
będący świadkiem zdarzenia zobowiązany jest:
a) zdecydowanie i stanowczo przerwać negatywne zachowania uczestników zajścia;
b) rozdzielić strony konfliktu;
c) jeśli istnieje potrzeba, skierować poszkodowanych do gabinetu pomocy przedmedycznej –
pielęgniarki szkolnej lub samemu udzielić pierwszej pomocy. (W przypadku poważniejszych
obrażeń dyrektor szkoły wzywa karetkę);
d) poinformować wychowawcę o zdarzeniu, a w poważniejszych przypadkach również
dyrektora szkoły;
5. Jeżeli ofiara przemocy doznała dotkliwych obrażeń cielesnych, wymagających interwencji
medycznej, lub następuje długotrwały proces przemocy (dręczenie), a wcześniej stosowane
strategie naprawcze nie przyniosły oczekiwanych rezultatów i sprawca przemocy ukończył 13
lat, dyrektor szkoły powiadamia o zdarzeniu Policję i/lub Sąd Rodzinny.
6.Wychowawca klasy przy współpracy z pedagogiem/psychologiem szkolnym zobowiązany
jest wyjaśnić okoliczności zajścia, powiadomić rodziców/opiekunów poszkodowanego ucznia
oraz sprawcy.
7. Z uczniem-sprawcą przeprowadza rozmowę omawiającą jego zachowanie oraz powiadamia
o konsekwencjach, zgodnych ze Statutem Szkoły.
8. Zarówno poszkodowany, jak i sprawca, objęci zostają wsparciem psychologiczno-
pedagogicznym.
Rozdział 10
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet
§ 26.1. Szkoła, zapewniając dzieciom dostęp do Internetu, podejmuje działania
zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich
prawidłowego rozwoju; w szczególności sieć szkolna zabezpieczona jest poprzez
zainstalowanie i stałą aktualizację programów filtrujących treści i zabezpieczających przed
złośliwym oprogramowaniem.
2. Na terenie Szkoły dostęp dziecka do Internetu możliwy jest:
a) pod nadzorem pracownika pedagogicznego lub współpracownika na zajęciach
szkolnych: dydaktycznych, rewalidacyjnych, pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub
opiekuńczo-wychowawczych, np. świetlicowych;
b) za pomocą sieci wi-fi Szkoły, po podaniu hasła.
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika pracownik ma obowiązek
informowania dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu.
Rozdział 11
Procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci
Internet oraz utrwalonymi w innej formie
5
§ 27.1.Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia, aby sieć internetowa organizacji była
zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie,
nowoczesne oprogramowanie.
3. Wyznaczony pracownik (nauczyciel informatyki) (…) sprawdza, czy na komputerach ze
swobodnym dostępem podłączonych do Internetu nie znajdują się niebezpieczne treści.
4. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić,
kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
5. Informację o dziecku, które korzystało z komputera w czasie wprowadzenia
niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje dyrektorowi, który aranżuje dla
dziecka rozmowę z psychologiem lub pedagogiem – pracownikiem szkoły lub zewnętrznym.
Rozdział 13
Zasady przeglądu i aktualizacji Standardów
§ 29.1. Wyznacza się pedagoga szkolnego jako osobę odpowiedzialną za monitorowanie Standardów.